Waarom moet je fooien betalen?
  • Leo
    Contacteer:

Waarom moet je fooien betalen?

door Leo » 28 feb 2015, 00:52

Waarom moet je fooien betalen op een cruise?
    Ik gewoon zelf bepalen wat aan iemand geef als fooi :?
  • Valerie10
    Contacteer:

Re: Waarom moet je fooien betalen?

door Valerie10 » 02 mar 2015, 10:10

Mee eens! De fooien op een cruise schip zijn ongeveer 9 euro p.p per nacht. Reken maar uit als je met je gezin 10 dagen gaat cruisen..

Daar kan je weer veel andere leuke souvenirs van kopen. Jammer hoor :-(
  • Kiki
    Contacteer:

door Kiki » 04 mar 2015, 17:54

Ik wist ook niet dat je fooien moest betalen.

en dan ook nog eens €9 euro p.p. per nacht.

* Ik ben toch niet gek :p
  • bilanplaiznik
    Contacteer:

door bilanplaiznik » 20 mar 2019, 21:34

Leo,

Het is vooral verplicht voor mensen die 10% fooi veel vinden.

Zie fooien als een bedrag die eigenlijk in de totaal prijs van de cruise hoort, het is onderdeel van het loon. Alleen behoud je als consument het recht om bij slechte service dit bedrag te verlagen waardoor de medewerkers ook weten waarom je niet tevreden bent.

In elk ander land waar fooien een onderdeel van het loon zijn; zit je binnen een halve dag al over de 9 dollar heen.

Aangezien er over de hele wereld andere regels gelden m.b.t. fooien is het begrijpelijk dat de rederijen een vast bedrag vaststellen, en ergens lijkt me dit een stuk eerlijker voor de mensen in de keukens en wasruimtes.

Zo meen ik mij te herinneren dat er in de carribean hoger fooien per dag gebruikelijk zijn dan in de middelandse zee. Ik weet niet of ze dit doen om omdat dit minder schokkend is voor de europese doelgroep, maar deze korting kan net zo goed weer bij de algemene cruise prijs van een hut terug verdiend zijn.

Ik ga er niet vanuit dat het personeel minder verdient op die afvaarten, maar als dat zo is.. dan is de rederij diegene die dat geld in z'n zak kan steken.

Vanuit het personeel op het schip is een aparte specificatie/betaling van de fooien een manier om de aparte beloning van de klanten direct naar het personeel toe te behouden en is ook het service niveau beter gewaarborgd.
  • Cruise_Gek
    Contacteer:

door Cruise_Gek » 22 mar 2019, 09:41

Ik zie het ook gewoon als onderdeel van de reissom
    Het is inderdaad bedoeld om er voor te zorgen dat iedereen die een bijdrage levert aan de service daar ook foor over ontvangt we zo eerlijk!
    Veel personeelsleden zijn achter de schermen erg belangrijk maar ontvangen anders geen fooi omdat de gasten diet direct met hen in contact komen.